Dnešní článek bude trochu jiný. Jedná se spíše o vypsání se z určité frustrace nad stavem mořských akvaristik v naší české kotlině. Pokud tedy máte náladu na vážnější téma, čtěte směle dál.
Jednoho dne jsem se vypravil na návštěvu nejmenovaného obchodníka, který se pyšní největší nabídkou korálnatců v našich končinách. Musím uznat, že nabídka je i přes zavřené hranice kvůli Koronaviru velká a opravdu je z čeho vybírat. To jen tak na úvod, abych začal něčím pozitivním.
A nyní se pojďme ponořit do problému – možná vadí pouze mě, ale možná také ne. Uvidíme…
Cena sem, cena tam, co já s nimi udělám
Zatímco mořská akvaristika se ráda vidí jako bohatší sestra akvaristiky sladkovodní… což mohla být pravda před nějakými roky, kdy na mořské akvárium opravdu dosahovali pouze ti nejmajetnější, tak v roce 2020 jsem si při procházení velmi oblíbenou mořskou akvaristikou připadal jako na vietnamském tržišti. Pokusím se vám tedy popsat můj čas v obchodě strávený:
Dobrý den… prohlížím nádrže. Těším se na úžasné úlovky a už si představuji, jak se budou vyjímat na útesu.
Můžu se zeptat, prosím? Ptám se okolo procházejícího prodavače … ano, hned jsem tam… 5 minut uběhlo jako voda a prodejce už cupitá…
Kolik stojí tento korál?
Který … tento?
Ne tamten o kousek za ním
Aha ten? … Ten je 1800Kč – prodejce kvapem odchází
Po 10 minutách čekání (ne v obchodě není narváno)
Můžu ještě, prosím? Kolik za tamtu Acroporu?
Tady tu? Ne, tu vlevo od ní … 2500 Kč – prodejce opět někam spěchá. Začínám mít pocit, že mi nic ani prodat nechce.
Zkusím to tedy znovu – kolem prochází jiný prodejce:
Mohu se, prosím, zeptat na cenu? Odpověď mě odzbrojí: Musíte počkat na šéfa, ten ví ceny korálů.
Aha, dobře… dalších 5 minut kroužím kolem
A… šéf, honem, než mi uteče…
Za kolik, prosím, máte tyhle Montipory? Ukazuji na prostor asi 50×50 cm, kde je několik desítek fragů…
To záleží… jakou myslíte?
No máte v tom nějakou logiku? Máte je nějak seřazené? – naivní pokus zjistit, jestli si mohu nějak ceny odvodit sám…
No jasně – odpovídá šéf… který myslíte konkrétně?
Abych to neprotahoval… na další dotazy a pronásledování šéfa jsem již neměl náladu a z obchodu jsem odešel. Rád bych upozornil, že cílem článku není označit jednoho prodejce, protože naneštěstí situace je stejná i u dalších obchodníků Čech a Moravy a v podstatě se jedná o standard.
Jen pro vyvolené?
Vše nasvědčuje tomu, že ceny korálů a ryb jsou nejskrývanějším tajemstvím mořské akvaristiky. Aby vám bylo odhaleno, musíte si projít zkouškou dospělosti a obtěžovat s každým kouskem prodejce, kterého – světe div se – nebaví odpovídat.
A říkám si, proč vlastně? Je opravdu takový problém přidělat ke korálům malé cedulky s cenami, označit je nějakou značkou a napsat vysvětlivky? Napsat ceny na sklo nádrže, nebo – podobně jako to mají u našich sousedů – udělat sekce, kde budou korálnatci podle cen? Nemám pocit, že by se koráli prodávali v podobném množství jako rohlíky, že by se obsah prodejní nádrže vyměnil několikrát za den, a není tedy v silách obchodníka ceny uvést. To ani nemluvím o tom, že se nebavíme o korunových položkách.
Když znovu použiji srovnání s chudou sestrou, sladkovodní akvaristikou, tak si nepamatuji obchod, kde by i neonky za 10Kč nebyly označeny viditelnou cenou, často i latinským názvem a zkratkami o podmínkách k chovu.
Proč? Kdo ví…
Použiji zde frázi Járy Cimrmana – No nevím, školy nemám…, ale nebylo by jednodušší pro obě strany, kdyby obchodníci zboží cenami označili? Nemuseli by lítat jako zběsilí mezi zákazníky a zákazník by si klidně vybral to, co je mu milé a peněžence neublíží… a alespoň v mém případě by nakoupil rozhodně více, než když vůbec netuší a nechce se mu dotírat.
Nebo, že by to opravdu bylo jako na tržišti a prodejci ceny tvořili na místě? Doufám že ne a pokud ano, tak mi trochu chybí možnost smlouvání… dvětěpade… to je moc… pro tebe za tovku!
Mám na současný stav dvě teorie, ani jedna nemusí být správně, ale jsou moje, tak mi je nechte:
- Buď prodejce zajímají pouze zákazníci, kterým je úplně jedno, kolik za korál zaplatí. Nebo:
- Prozatím nemají takovou konkurenci, která by je donutila se zamyslet nad způsobem prodeje. Potom ať si ale nestěžují, že lidi radši nakupují u online prodejců, kde vidí fotku a cenu hned.
Ať již tak nebo tak, doufám, že se jednou dostaneme alespoň na úroveň obchodů u našich jižních, či západních sousedů, kde je uvádění cen samozřejmostí a já jako zákazník mám pocit, že je se mnou jednáno férově.
Snad jsem vás neunudil k smrti, slibuji, že takových článků nebude na blogu mnoho, ale tak nějak jsem se musel vypovídat a dát najevo, že něco – dle mého názoru – není v pořádku. A příště si dáme zase nějaké doplnění atlasu, co říkáte?
Hezky napsané. Nicméně neměl byste se chlubit veřejně nákupy a prodeji korálů po facebooku, jelikož většina je chráněna CITES, konkrétně patří do skupiny II (EU-B) a tedy se mohou prodávat pouze proti stopovatelnému dokladu /fa, smlouva, doklad se jménem/. No a tím pádem prodejce musí být oprávněn je prodávat, vést knihu chovu případně a mít doklad, kde vzal mateřský korál. Co se ryb týká, na obchod se zvířaty /obratlovci vyjma člověka/zas platí jiná pravidla-obchod se zvířaty v zájmovém chovu je vázaná živnost, vázaná na vzdělání, akreditovaný kurz, praxi. Proto se odvolávat zrovna na facebookové černé obchody ukončují jinak rozumný článek trochu smutně.
Bohužel p. P. je značně náladový… někdy je super, ale většinou ho otravuji… Už jsem tam nechal 10 tisíce…, ale ne 100k… Skutečně ty ceny u nás mě …., ale když jsem svého času uvedl VO cenu v jednom velkoobchodě v Nl, bylo mě vyhrožováno, že bych mohl být nahlášen obchodu… Tak raději nic… Jeno poznámka pod čarou, dle Cz zákona musí být všechny výrobky označené cenou… (i cz návodem…) ale mořská akvaristika má zřejmě výjimku…
Super článek!!! Já mám úplně stejnou zkušenost. Všichni prodejci namachrovaní,ceny nikde,takže si člověk neudělá plán toho co vezme,pokud se nebude pořád dotazovat prodavače s kyselym xichtem.Občas mi přijde,že na to,aby byl člověk kvalitně obsloužen,musel by u vchodu rovnou informovat,že mám u sebe, cituji Richarda Gera z Pretty Woman “nechutnou sumu peněz,kterou u vás chci utratit”.
V Rakousku,Německu,Italii ceny o polovinu nižší a prodavač vám všechno ochotně vysvětli,všude cenovky, všichni jsou příjemní.
Musí jen uvést,že u nás je světlou,velice světlou vyjímkou paní Fišerová u Valy v Brně!!!!Poklad!!!
Jinak Forst,Náměstí Míru,nebo Pepinův útes,totální průser!!!! Ale to je česká klasika.Ceny na max, servis zero!!!
Třeba se zo někdy změní….
Díky za koment. Také doufám ve zlepšení… asi to, ale bude chtít aby jim dalo více lidí najevo, že se jim to nelíbí, jinak je nic nepálí 😀
No netrefil jsi ani jedno. Cedulky tam nejsou z jednoho prostého důvodu, protože některé korály jsou senově každý měsíc jinde. Např. Euphyllia dvě hlavy může mít za měsíc klidně tři a nebo jednu….. Montypora po měsíci taky bude vypadat jinak!!! cenově. Proto tam ty cenovky nejsou a máš pravdu cena bude střílená od oka. Nejvíc mě vždy pobaví u ryb odpověď je to od velikosti, tyto 1200 a tyto 1600, no buď mám blbý oči, ale někdy ten rozdíl nemůžu najít…. Za mě, je nejlépe mít kolegy co prodá přebytky, to jsou pak kousky opravdu kolikráte raritní a nekoupitelné v obchodě (aspoň pro mě né).
Tohle bych dokázal pochopit, ale ono to zase neroste tak rychle, aby nestíhali měnit cenovky :-). Nejsem prodejce a nechci jim kecat do řemesla, ale podle mě by stačilo udělat sekce s cenovkama a bude to lepší nejen pro nás zákazníky, ale taky pro prodejce, protože se nebude muset “otravovat” odpovídáním na neustálé dotazy. 🙂
Ahoj, tohle jsem zažil v Kutné hoře, těch tvých 5 minut je pohodička, já tam byl 25 minut bez povšimnutí a dozoru, vzít si sáček a rukavky, odcházím spokojeně s úlovkem… Vzhledem ochotě něco prodat sem se rozhodl, že se raději na nic ptát nebudu… přivolal jsem obsluhu doslova ,,haloo, haloo”… přišel bezeslova boss, nadiktoval jsem seznam zboží, pán bezeslova nachystal, zaplatil jsem a smutně odešel… tak úžasná prodejna, kde by člověk nechal tři výplaty, ale bohužel není obsluha 🙁
Chápu, nezbývá než doufat, že se objeví jiní s lepším přístupem. Naneštěstí monopol není přítelem zákazníka.